Na telefónnom čísle 0800 172 500 pomáhajú starším z celého Slovenska

Ľudia sa občas dostávajú do situácií, kedy si nevedia rady. Ak majú šťastie, pomôže im niekto z blízkych, či priateľov. Sú však aj takí, ktorí túto možnosť nemajú. Aj pre nich boli zriadené rôzne linky dôvery.

Funguje však aj jedna špeciálna. Volá sa Senior Linka (0800 172 500) a pomáha riešiť rôzne problémy prevažne starším občanom. Za svoj vznik môže ďakovať neziskovej organizácii Fórum pre pomoc starším.

Linka funguje pre celé Slovensko. Jej prevádzkovateľom umožňuje monitorovať problémy starších v rámci celého Slovenska, spracovávať správy, predkladať návrhy na riešenie. Získavajú tak komplexný prehľad o najčastejších problémoch starších aj s ohľadom na regióny. Jej prezidentka priznáva, že v začiatkoch čakali problémy. Boli prekvapení, že hneď v prvých dňoch bol o túto službu mimoriadny záujem. Približný odhad bol cca 250 volajúcich z celého Slovenska.

Na číslo Senior linky zatiaľ volajú častejšie ženy ako muži. Vychádza  to i z poznania, že práve ženy žijú častejšie osamelo. Sú zraniteľnejšie, ale majú aj viac odvahy sa so svojimi problémami obrátiť na iných a tiež sa neostýchajú prosiť o pomoc. Ženy sú tiež častejšie objektmi týrania a zneužívania. Veková skupina sa nedá určiť, v rámci linky sa totiž zachováva anonymita. Ak niekto potrebuje konkrétnu a odbornú pomoc, svoje údaje ochotne poskytne sám. Môže tiež poslať aj písomnou formou opis svojho problému, či doklady na riešenie právnych alebo odborných problémov.

Najviac volajúcich zaznamenávajú z východného Slovenska. Práve tu je situácia starších najproblematickejšia. Problémy, ktoré majú sú rôzne. Sú to predovšetkým medziľudské vzťahy, samota, chudoba, nedostatok služieb, problémy so zabezpečením opatrovateľskej služby, neposkytnutím potrebných príspevkov na zdravotné pomôcky a zhoršením ich situácie. Veľa je problémov s nedostatkom možnosti umiestnenia do penziónov a sociálnych zariadení. Mnoho starších ľudí sa stretáva aj s problémami v rámci dedičských konaní, prepisov majetku na svojich príbuzných a tým vznik problému s bývaním. Tiež s neúctou a psychickým vydieraním, či týraním.

Linka zamestnáva štyri na túto činnosť vyškolené pracovníčky. V rámci prvého kontaktu poskytujú najdôležitejšie informácie, rady a pomoc. Informujú, kde a na koho sa môžu seniori obrátiť a kto je kompetentný ich problém riešiť. Tiež to, aké sú jeho práva, prípadne ako si ich žiadať a uplatňovať. Ak je problém zložitý a vyžaduje si odbornú pomoc a poradenstvo, spolupracujú s právnikom, lekárom a psychológom, ktorí poskytnú odbornú radu.

Ľudia môžu volať každý pracovný deň od 9.00 do 17.00.

Mimo týchto hodín je v prevádzke odkazovač a nahrávač, kde občan môže popísať svoj problém a zanechať na seba kontakt. Podľa konkrétnej situácie a problému mu zavolajú či riešiajeho problém iným spôsobom.